Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS - Tire Pressure Monitoring System)

Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS - Tire Pressure Monitoring System)

Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS - Tire Pressure Monitoring System)

Az új gyártmányú autókat az EU szabályok szerint kötelező ellátni keréknyomás ellenőrző rendszerrel (angol neve TPMS: Tire Pressure Monitoring System).

Miért van szükség a keréknyomás-ellenőrző rendszerre (TPMS rendszer)?

A keréknyomás ellenőrző rendszer fontos szerepet tölt be a jármű biztonságában és hatékonyságában. Az alábbiakban részletesen bemutatom, miért fontos a TPMS rendszer:

  1. Biztonság: A helyes keréknyomás elengedhetetlen a jármű optimális menetstabilitásának és irányíthatóságának biztosításához. Ha az abroncsok alacsony nyomáson vannak, az autó kevésbé stabil lesz, és megnő a balesetveszély. Az alacsony keréknyomás hatással lehet a fékezési teljesítményre is, hosszabb fékutat eredményezve. A TPMS figyelmeztet, ha az abroncsnyomás alacsony, lehetővé téve a vezető számára, hogy időben intézkedjen a gumiabroncs felfújásáról.
     
  2. Tartósság: Az abroncsok helyes nyomása hozzájárul az abroncsok élettartamának növeléséhez. Alacsony keréknyomás esetén az abroncsok egyenetlenül kopnak, főként a gumi szélén. Ez csökkenti az abroncsok élettartamát, és idő előtti cserét eredményezhet. A TPMS rendszer figyelmeztetést ad, ha alacsony a keréknyomás, így lehetőséget nyújt az időben történő beavatkozásra és az abroncsok megfelelő nyomásszintjének visszaállítására.
     
  3. Üzemanyag-hatékonyság: Az alacsony keréknyomás növeli a jármű gördülési ellenállását, ami több üzemanyag felhasználásához vezet. A TPMS segítségével azonnal értesülünk az alacsony keréknyomásról, így időben intézkedhetünk. Az abroncsok megfelelő nyomása optimalizálja a jármű üzemanyag-fogyasztását és hozzájárul a gazdaságosabb üzemeltetéshez.
     
  4. Kényelem: A TPMS rendszer figyelmeztetést ad, ha az abroncsok nyomása nem megfelelő. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy elkerülje a rendszeres nyomásellenőrzést vagy a guminyomásmérő használatát. A TPMS rendszer automatikusan ellenőrzi a keréknyomást, és jelzi a vezetőnek, ha szükséges beavatkozást végeznie.

Jelenleg két fajta keréknyomás-ellenőrző rendszer (TPMS rendszer) terjedt el.

  1. ABS rendszerű (indirekt) TPMS rendszer: Ez a rendszer az ABS (blokkolásgátló) rendszer adatait használja a keréknyomás becslésére (indirekt mérés). Hátránya, hogy csak akkor képes mérni a keréknyomást, amikor a jármű mozgásban van. Előnye viszont, hogy nem igényel TPMS szenzorokat, bár minden nyári és téli gumi cseréjénél újra be kell állítani a rendszert.
  2. Szenzoros (direkt) TPMS rendszer: Ez a fejlettebb TPMS típus, mivel az abroncsokon lévő szenzorok közvetlenül és külön-külön mérik és figyelik a guminyomást. A szenzorok a gumiszelep végére kerülnek (TPMS szelep) és elemes jeladóval rendelkeznek. A szenzorokat a jármű számítógépéhez kell beállítani, és az elemek cseréje csak komplett szenzorcsere formájában lehetséges. A szenzoros rendszer nagy előnye, hogy azonnal észleli a hirtelen nyomásvesztést (pl. kisebb defekt), így megelőzhető a gumi sérülése.

Mindkét rendszerhez tartozik egy műszerfalra szerelt lámpa, amely akkor világít fel, ha a rendszer hibát észlel (vagy a TPMS rendszerrel van probléma).

TPMS rendszer és téli-nyári gumicsere: Vannak olyan járművek, amelyek tárolni tudják nyolc kerék adatait, így nincs probléma a téli és nyári gumik közötti váltással. Azonban vannak olyan autók, amelyek csak négy kerék adatait képesek tárolni, ezért minden téli-nyári gumicsere alkalmával újra be kell programozni az autó számítógépét.

Mit tegyünk ha jelez a TPMS?

Amennyiben a műszerfalon hirtelen felvillan az autó kerék ikonja egy felkiáltójellel, nagy valószínűséggel a TPMS rendszer jelzi a problémát. Fontos tudni, hogy ez a jelzés nem mindig az abroncsnyomásra utal. A TPMS rendszer két különböző jelzést adhat:

  • Nem megfelelő abroncsnyomás: Ez a jelzés akkor jelenhet meg, ha az abroncsokban lévő nyomás nem optimális.
  • TPMS rendszer hibája: Ez a jelzés akkor jelenhet meg, ha a TPMS rendszerben meghibásodás történt.

A jelzés értelmezése nem mindig egyértelmű a piktogram alapján, ezért ajánlott ellenőrizni a gyártó használati útmutatóját a piktogramok jelentésének megértése érdekében.

Miután észlelte a jelzést, az alábbi lépéseket érdemes követni:

  1. Biztonságos helyen álljon meg, ahol nem veszélyezteti a közlekedést és saját biztonságát.
  2. Ellenőrizze az abroncsokat és keresse a defekt jeleit. Ha nincs külsérelmi nyom vagy más látható probléma, akkor nincs szükség azonnali gumicserére.
  3. Használjon autópumpát az abroncsnyomás korrigálásához, és fújja fel a kereket a megfelelő nyomásra. A pontos nyomásértéket az autó gyártója vagy a gyártói útmutató adja meg.
  4. Később, legalább 5 óra után végezze el újra az abroncsnyomás mérését. Miután az abroncsok lehűltek, a nyomás értéke változhat.

 

Amennyiben segítségre van szüksége a TPMS rendszer beállításához vagy javításához, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink valamelyikén.