Keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS - Tire Pressure Monitoring System)
Az új gyártmányú autókat az EU szabályok szerint kötelező ellátni keréknyomás ellenőrző rendszerrel (angol neve TPMS: Tire Pressure Monitoring System).
Miért van szükség a keréknyomás-ellenőrző rendszerre (TPMS rendszer)?
A keréknyomás ellenőrző rendszer fontos szerepet tölt be a jármű biztonságában és hatékonyságában. Az alábbiakban részletesen bemutatom, miért fontos a TPMS rendszer:
- Biztonság: A helyes keréknyomás elengedhetetlen a jármű optimális menetstabilitásának és irányíthatóságának biztosításához. Ha az abroncsok alacsony nyomáson vannak, az autó kevésbé stabil lesz, és megnő a balesetveszély. Az alacsony keréknyomás hatással lehet a fékezési teljesítményre is, hosszabb fékutat eredményezve. A TPMS figyelmeztet, ha az abroncsnyomás alacsony, lehetővé téve a vezető számára, hogy időben intézkedjen a gumiabroncs felfújásáról.
- Tartósság: Az abroncsok helyes nyomása hozzájárul az abroncsok élettartamának növeléséhez. Alacsony keréknyomás esetén az abroncsok egyenetlenül kopnak, főként a gumi szélén. Ez csökkenti az abroncsok élettartamát, és idő előtti cserét eredményezhet. A TPMS rendszer figyelmeztetést ad, ha alacsony a keréknyomás, így lehetőséget nyújt az időben történő beavatkozásra és az abroncsok megfelelő nyomásszintjének visszaállítására.
- Üzemanyag-hatékonyság: Az alacsony keréknyomás növeli a jármű gördülési ellenállását, ami több üzemanyag felhasználásához vezet. A TPMS segítségével azonnal értesülünk az alacsony keréknyomásról, így időben intézkedhetünk. Az abroncsok megfelelő nyomása optimalizálja a jármű üzemanyag-fogyasztását és hozzájárul a gazdaságosabb üzemeltetéshez.
- Kényelem: A TPMS rendszer figyelmeztetést ad, ha az abroncsok nyomása nem megfelelő. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy elkerülje a rendszeres nyomásellenőrzést vagy a guminyomásmérő használatát. A TPMS rendszer automatikusan ellenőrzi a keréknyomást, és jelzi a vezetőnek, ha szükséges beavatkozást végeznie.
Jelenleg két fajta keréknyomás-ellenőrző rendszer (TPMS rendszer) terjedt el.
- ABS rendszerű (indirekt) TPMS rendszer: Ez a rendszer az ABS (blokkolásgátló) rendszer adatait használja a keréknyomás becslésére (indirekt mérés). Hátránya, hogy csak akkor képes mérni a keréknyomást, amikor a jármű mozgásban van. Előnye viszont, hogy nem igényel TPMS szenzorokat, bár minden nyári és téli gumi cseréjénél újra be kell állítani a rendszert.
- Szenzoros (direkt) TPMS rendszer: Ez a fejlettebb TPMS típus, mivel az abroncsokon lévő szenzorok közvetlenül és külön-külön mérik és figyelik a guminyomást. A szenzorok a gumiszelep végére kerülnek (TPMS szelep) és elemes jeladóval rendelkeznek. A szenzorokat a jármű számítógépéhez kell beállítani, és az elemek cseréje csak komplett szenzorcsere formájában lehetséges. A szenzoros rendszer nagy előnye, hogy azonnal észleli a hirtelen nyomásvesztést (pl. kisebb defekt), így megelőzhető a gumi sérülése.
Mindkét rendszerhez tartozik egy műszerfalra szerelt lámpa, amely akkor világít fel, ha a rendszer hibát észlel (vagy a TPMS rendszerrel van probléma).
TPMS rendszer és téli-nyári gumicsere: Vannak olyan járművek, amelyek tárolni tudják nyolc kerék adatait, így nincs probléma a téli és nyári gumik közötti váltással. Azonban vannak olyan autók, amelyek csak négy kerék adatait képesek tárolni, ezért minden téli-nyári gumicsere alkalmával újra be kell programozni az autó számítógépét.
Mit tegyünk ha jelez a TPMS?
Amennyiben a műszerfalon hirtelen felvillan az autó kerék ikonja egy felkiáltójellel, nagy valószínűséggel a TPMS rendszer jelzi a problémát. Fontos tudni, hogy ez a jelzés nem mindig az abroncsnyomásra utal. A TPMS rendszer két különböző jelzést adhat:
- Nem megfelelő abroncsnyomás: Ez a jelzés akkor jelenhet meg, ha az abroncsokban lévő nyomás nem optimális.
- TPMS rendszer hibája: Ez a jelzés akkor jelenhet meg, ha a TPMS rendszerben meghibásodás történt.
A jelzés értelmezése nem mindig egyértelmű a piktogram alapján, ezért ajánlott ellenőrizni a gyártó használati útmutatóját a piktogramok jelentésének megértése érdekében.
Miután észlelte a jelzést, az alábbi lépéseket érdemes követni:
- Biztonságos helyen álljon meg, ahol nem veszélyezteti a közlekedést és saját biztonságát.
- Ellenőrizze az abroncsokat és keresse a defekt jeleit. Ha nincs külsérelmi nyom vagy más látható probléma, akkor nincs szükség azonnali gumicserére.
- Használjon autópumpát az abroncsnyomás korrigálásához, és fújja fel a kereket a megfelelő nyomásra. A pontos nyomásértéket az autó gyártója vagy a gyártói útmutató adja meg.
- Később, legalább 5 óra után végezze el újra az abroncsnyomás mérését. Miután az abroncsok lehűltek, a nyomás értéke változhat.
Amennyiben segítségre van szüksége a TPMS rendszer beállításához vagy javításához, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink valamelyikén.